Gullspångs kommun är en kommun i Skaraborg. I Gullspångs kommun bor cirka 5200 personer.
Du kan ringa till kommunen på nummer 0551-360 00. Du kan ringa hit mellan måndag och fredag. Mellan klockan 8.00 på morgonen och 16.30 på eftermiddagen.
Man kan lätt komma till Gullspångs kommun från Sveriges två största städer. Det är 30 mil till Stockholm och 25 mil till Göteborg. Det är lätt att ta sig hit med bil, buss eller tåg.
Det finns 5 samhällen i Gullspångs kommun. De är Gullspång, Hova, Otterbäcken, Skagersvik och Gårdsjö.
Det är kommunfullmäktige som bestämmer i kommunen. I kommunfullmäktige bestämmer politiker från de olika politiska partierna. Vid varje val röstar människorna i Gullspångs kommun på det parti de vill ska bestämma här.
Hur många politiker från varje parti som får vara med i kommunfullmäktige beror på hur många röster varje parti får.
En av politikerna kallas kommunalråd. Kommunalrådet arbetar på kontoret i Hova. Här träffas också kommunfullmäktige en gång i månaden. Du är då välkommen att komma hit och lyssna på när politikerna pratar om viktiga frågor. Det går även bra att se det via webb-TV.
Just nu ser det ut så här i kommunfullmäktige i Gullspångs kommun.
Det finns många företag här. Fyrahundra människor arbetar åt kommunen. Andra stora arbetsplatser är Moelven Vänerply, Partex, Nimo-Verken, och Jonsac.
I Gullspångs kommun finns 2 grundskolor. I Gullspångs kommun finns 3 förskolor.
Lärcentrum är för vuxna elever äldre än 20 år. På Komvux kan man få den utbildning man saknar från grundskolan eller gymnasieskolan. Här finns också Svenska för invandrare, SFI.
Gullspång kommun ger vård till de äldre människor som behöver det och till personer med funktionsnedsättning. De kan få bo i vård- och omsorgsboende eller gruppboende. De kan också få hjälp med att klara sig hemma. De kan få personlig hjälp eller hemsjukvård.
Personer med funktionsnedsättning får det stöd och den service de behöver av kommunen. Det kan vara en bostad med särskild service eller att få vara med i daglig verksamhet.
Kommunen sköter det sociala arbetet. Det är stöd åt vuxna eller barn som behöver hjälp från en socialförvaltning. Det kan vara att få hjälp mot ett missbruk eller att få hjälp med pengar.
Det är landstinget som sköter sjukvården. På vårdcentralen finns också apotek.
Gullspångs kommun har det kommunala bostadsbolaget Gullspång Bostäder. Av Gullspång Bostäder kan du hyra bostad.
I kommunen finns många olika föreningar. I både Hova och Gullspång finns ett bibliotek. Där kan man låna böcker, skivor, filmer och läsa tidningar från hela världen. Här finns också datorer som man kan surfa på internet med.
Det finns mycket vackert att se på i kommunen. Man kan vandra, fiska och bada.
Gullspångsälven rinner genom Gullspång.
Det finns två idrottsplatser i kommunen med fotbollsplaner.
På vintern spelar man bandy på is i Otterbäcken.
Det är lätt att cykla i kommunen eftersom det finns många cykelvägar och cykelleder.
Du kan ta buss till Gullspångs kommun.
Du kan resa till och från Hova med tågen som går på Kinnekullebanan.