Ansökan om strandskyddsdispens

Du kan få tillstånd att bygga, göra anordningar eller ändra inom strandskyddat område genom att ansöka om dispens. Du kan exempelvis ansöka om dispens för att bygga en brygga eller ett förråd. Du måste dock ha särskilda skäl, i lagens mening, för att få dispens. Dessutom får åtgärden inte hindra fri passage för allmänheten eller påverka djur-och växtlivet för mycket.

Du ansöker om strandskyddsdispens via vår självserviceportal. I vissa fall ska du i stället skicka ansökan till Länsstyrelsen, när du ska göra en åtgärd inom strandskyddsområde som också är skyddat som naturreservat, naturvårdsområde, Natura 2000-område eller biotopskydd.

Ansökningsavgift

Ansökningsavgift för strandskyddsdispens tas ut enligt gällande taxa fastställd av kommunfullmäktige. Aktuell taxa kan du ta del av vid Styrande dokument, taxor och avgifter. Vi skickar ett inbetalningskort till dig efter att beslutet är fattat och vunnit laga kraft. Du måste betala ansökningsavgiften oavsett om du beviljas eller nekas dispens.

Hur snabbt får jag svar?

Vi har för närvarande längre handläggningstider än vanligt. I normala fall är vårt mål att du ska få ett skriftligt beslut inom fyra veckor från det att komplett ansökan har kommit in till oss.

  • Ditt namn och adress.
  • Fastighetsbeteckning och vilken kommun det gäller.
  • Beskrivning av vad du planerar att göra.
  • De särskilda skäl, i lagens mening, som finns för att du ska få dispens.
  • En motivering av valda särskilda skäl.
  • Skiss på det du planerar att göra.
  • Karta eller beskrivning av området.

Bifoga gärna fotografier på platsen som ska bebyggas, det kan göra att handläggningen går fortare.

Detta händer när du skickat din ansökan till oss:

  • Om information saknas för att vi ska kunna fatta ett beslut ber vi om kompletterande uppgifter.
  • Vi handlägger ansökan.
  • Om kommunen överväger att inte ge dispens så får du ett meddelande om det. Du får besvara meddelandet om du vill. Sedan fattar vi vårt beslut.
  • Kommunen beslutar om dispens eller inte, och skickar beslutet till dig i ett brev.
  • Du har möjlighet att överklaga beslutet.
  • Länsstyrelsen ska granska kommunens beslut inom tre veckor.
  • Beslutet vinner laga kraft om ingen överklagar inom tre veckor eller om Länsstyrelsen inte i sin granskning kommer fram till att ärendet ska överprövas.
  • Faktura skickas ut.
Publicerad: 30 november 2023 Uppdaterad: 09 oktober 2024

Postadress

Miljö- och byggnadsnämnden
542 86 Mariestad

Kontakt

Expeditionen miljö och bygg0501-75 60 05mbn@mariestad.se