Förskolan och skolan ska vara en trygg plats för alla barn och elever.
Barn-, utbildning- och kulturnämnden har en gemensam plan mot diskriminering och kränkande behandling som vi kallas Plan mot diskriminering och kränkande behandling. Planen beskriver hur kommunens förskolor och skolor arbetar mot både diskriminering och kränkande behandling. Likabehandlingsarbetet och det förebyggande arbetet mot kränkande behandling ska genomsyra hela förskolans och skolans verksamhet. Arbetet ska synliggöras i arbetssätt, regler och rutiner. Alla elever, medarbetare och vårdnadshavare ska känna sig delaktiga i likabehandlingsarbetet och arbetet mot kränkande behandling.
Om en elev känner sig utsatt eller om en vårdnadshavare befarar att ens barn är utsatt, vänder sig eleven/vårdnadshavare i första hand till ansvarig pedagog/mentor eller till fritidspersonalen. Elever och föräldrar kan även kontakta skolans Trygghetsteam eller rektorer.
Varje enhet ska ha en trygghetsgrupp som består av rektor, representant från barn- och elevhälsan och personal från olika verksamhetsområden. Skolenheten har minst ett trygghetsmöte i månaden. Förskolan har minst två möten per termin.
Det finns vissa tecken hos barn och elever som man måste uppmärksamma, särskilt om flera av dem visar sig regelbundet.