Du som inte själv klarar din vardag i hemmet eller kan få hjälp på annat sätt kan ha rätt till hjälp. Hjälpen ska utformas i samråd med dig så att det stärker dina möjligheter att leva ett självständigt liv.
Den hjälp som kommunens hemtjänst ger dig grundas på Socialtjänstlagen och kan exempelvis omfatta personlig omvårdnad och sådant som behöver göras i ditt hem. Den hjälp du får ska vara anpassad efter dina behov. Hemtjänsten ska tillsammans med dig planera och utföra de sysslor du inte själv klarar av. Du kan få hjälp även på kvällar, helger och nätter.
Kontakta kommunens biståndsbedömare som gör en individuell behovsbedömning och prövar din rätt till insatser.
När du beviljas hemtjänst erbjuds du en fast omsorgskontakt. En fast omsorgskontakt är en person i personalgruppen som har ett särskilt ansvar för dig och fungerar som en länk mellan dig och personalgruppen men också till dina närstående om du vill.
Du och din fasta omsorgskontakt hjälps åt att planera hur och när din hjälp ska utföras. Det ni kommer överens om skrivs ned i en så kallad genomförandeplan. Om du önskar kan även dina närstående
eller god man medverka.
Såhär jobbar kommunen med hemtjänst
På sidan Avgiftshandläggare kan du läsa mer om hur beräkningen av kostnad för hemtjänsten går till.
Om du är beviljad städ behöver du tillse att det finns städutrustning i form av dammsugare, dammdukar, urvridningsbar skurmopp och hink samt rengöringsmedel. Vi skakar/piskar inte stora mattor och vi
flyttar inte på tunga möbler. Vi dammar endast rena och plana ytor.
Om du är beviljad inköp så hjälper vi dig att öppna ett konto på ICA som sedan skickar faktura till dig. Vi hanterar inte kort eller kontanter.
Insatsen ledsagarservice innebär att man får hjälp att ta sig från och till bostaden för att utföra olika aktiviteter.
Mer information om trygghetslarm
Trygghetslarm är en tjänst som du kan ha i ditt hem för att kalla på hjälp vid oförutsedda situationer. Det kan vara om du har trillat eller inte mår bra. Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till ditt
hem och består av två delar. En fast enhet på ett bord och en mobil larmknapp som du kan välja att bära som ett halsband eller som armband på din handled.
Det är viktigt att du alltid har din larmknapp på dig. Larmet är vattentätt och kan sitta på när du duschar. Tänk på att larmet bara fungerar så länge du är kvar i bostaden.
Låt alltid sladdarna till larmanordningen (den fasta enheten) sitta kvar i vägguttaget eftersom trygghetslarmet behöver ström. Det finns ett batteri i larmet så att det kan fungera även
vid ett strömavbrott. Om batterinivån blir för låg avger trygghetstelefonen automatiskt ett batterilarm. Batterilarmet går direkt till larmansvariga, så du behöver inte göra något.
Du kan larma dygnet runt. När du trycker på larm knappen går larmet till en trygghetscentral. De i sin tur meddelar hemtjänsten att du har larmat.
Om du skulle råka larma av misstag, talar du bara om det för personen som svarar på trygghetscentralen.
Ibland kan det uppstå väntetid hos trygghetscentralen, det beror på att det är många som larmar samtidigt.
Det är viktigt att du använder larmet för rätt ändamål. Larmet ska inte användas för att påkalla hjälp med dagliga hushållsgöromål.
Är du över 65 år och önskar trygghetslarm så ska du anmäla detta till våra biståndshandläggare, men vi gör ingen utredning, utan det är en så kallad förenklad biståndsbedömning.
Om du har funktionshinder som gör att du behöver anpassning i bostaden kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag.
Klarar man inte att ta hand om sin ekonomi eller inte har anhöriga som hjälper till bör man ansöka om god man. Kommunen tar inte ansvar för den enskildes pengar.