Information om hemtjänst

Du som inte själv klarar din vardag i hemmet eller kan få hjälp på annat sätt kan ha rätt till hjälp. Hjälpen ska utformas i samråd med dig så att det stärker dina möjligheter att leva ett självständigt liv.

Den hjälp som kommunens hemtjänst ger dig grundas på Socialtjänstlagen och kan exempelvis omfatta personlig omvårdnad och sådant som behöver göras i ditt hem. Den hjälp du får ska vara anpassad efter dina behov. Hemtjänsten ska tillsammans med dig planera och utföra de sysslor du inte själv klarar av. Du kan få hjälp även på kvällar, helger och nätter.

Detta kan du få hjälp med i hemmet

  • Personlig omvårdnad till exempel hjälp att tvätta sig, duscha, äta och klä på sig.
  • Serviceinsatser till exempel hjälp med att handla, städa och tvätta.
  • Trygghetslarm, för dig som bor hemma och behöver kalla på hjälp dygnet runt.
  • Tvättservice, hjälp med tvätt.
  • Ledsagarservice.

Kontakta kommunens biståndsbedömare som gör en individuell behovsbedömning och prövar din rätt till insatser.

Biståndshandläggare, Susanne Karlsson0551-360 88susanne.karlsson@gullspang.se
Biståndshandläggare, Annelie Sundström0551-362 24annelie.sundstrom@gullspang.se
Biståndshandläggare, Ingela Larsson0551-361 19ingela.larsson@gullspang.se

När du beviljas hemtjänst erbjuds du en fast omsorgskontakt. En fast omsorgskontakt är en person i personalgruppen som har ett särskilt ansvar för dig och fungerar som en länk mellan dig och personalgruppen men också till dina närstående om du vill.

Du och din fasta omsorgskontakt hjälps åt att planera hur och när din hjälp ska utföras. Det ni kommer överens om skrivs ned i en så kallad genomförandeplan. Om du önskar kan även dina närstående
eller god man medverka.

Såhär jobbar kommunen

  • I Gullspångs kommun bedrivs hemtjänsten av personal anställda av kommunen. Oavsett om du bor ute på landet eller inne i byn så kommer hemtjänsten hem till dig.
  • Tystnadsplikt: Omfattar all personal som arbetar inom kommunens socialtjänst.
  • Kvalitetssäkring: För att säkerställa att beviljade insatser utförs, används uppföljningssystemet Lifecare mobil omsorg, LMO. Det går till så att personalen inom hemvården via telefon registrerar sig vid besöket.
  • Gåvor/belöningar: Personal får inte ta emot gåvor, kontanter, belöningar eller medel genom testamente.
  • Synpunkter: Har du klagomål, synpunkter, frågor eller förslag, kan du skicka in dem under Synpunkter och förslag.

På sidan Avgiftshandläggare kan du läsa mer om hur beräkningen av kostnad för hemtjänsten går till.

Hjälp med städning

Om du är beviljad städ behöver du tillse att det finns städutrustning i form av dammsugare, dammdukar, urvridningsbar skurmopp och hink samt rengöringsmedel. Vi skakar/piskar inte stora mattor och vi
flyttar inte på tunga möbler. Vi dammar endast rena och plana ytor.

Hjälp med inköp

Om du är beviljad inköp så hjälper vi dig att öppna ett konto på ICA som sedan skickar faktura till dig. Vi hanterar inte kort eller kontanter.

Ledsagarservice

Insatsen ledsagarservice innebär att man får hjälp att ta sig från och till bostaden för att utföra olika aktiviteter.

Trygghetslarm är en tjänst som du kan ha i ditt hem för att kalla på hjälp vid oförutsedda situationer. Det kan vara om du har trillat eller inte mår bra. Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till ditt
hem och består av två delar. En fast enhet på ett bord och en mobil larmknapp som du kan välja att bära som ett halsband eller som armband på din handled.

Det är viktigt att du alltid har din larmknapp på dig. Larmet är vattentätt och kan sitta på när du duschar. Tänk på att larmet bara fungerar så länge du är kvar i bostaden.

Bra att veta

Låt alltid sladdarna till larmanordningen (den fasta enheten) sitta kvar i vägguttaget eftersom trygghetslarmet behöver ström. Det finns ett batteri i larmet så att det kan fungera även
vid ett strömavbrott. Om batterinivån blir för låg avger trygghetstelefonen automatiskt ett batterilarm. Batterilarmet går direkt till larmansvariga, så du behöver inte göra något.

Du får hjälp dygnet runt

Du kan larma dygnet runt. När du trycker på larm knappen går larmet till en trygghetscentral. De i sin tur meddelar hemtjänsten att du har larmat.

Om du skulle råka larma av misstag, talar du bara om det för personen som svarar på trygghetscentralen.
Ibland kan det uppstå väntetid hos trygghetscentralen, det beror på att det är många som larmar samtidigt.
Det är viktigt att du använder larmet för rätt ändamål. Larmet ska inte användas för att påkalla hjälp med dagliga hushållsgöromål.

Såhär gör du

Är du över 65 år och önskar trygghetslarm så ska du anmäla detta till våra biståndshandläggare, men vi gör ingen utredning, utan det är en så kallad förenklad biståndsbedömning.

Bostadsanpassning

Om du har funktionshinder som gör att du behöver anpassning i bostaden kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag.

Ekonomi

Klarar man inte att ta hand om sin ekonomi eller inte har anhöriga som hjälper till bör man ansöka om god man. Kommunen tar inte ansvar för den enskildes pengar.

Publicerad: 30 november 2023 Uppdaterad: 12 december 2024

Kontakt

Enhetschef hemvården HovaHelena Persson-Moverare0551-363 54helena.persson-moverare@gullspang.se
Enhetschef Hemvården GullspångMalin Fröjd0551-360 90malin.frojd@gullspang.se

Kontakt verksamheten

Hemtjänst Gullspång0551- 363 50
Hemtjänst Gullspång0551- 363 55
Hemtjänst Hova0551- 363 60
Biståndshandläggare, Susanne Karlsson0551-360 88susanne.karlsson@gullspang.se
Biståndshandläggare, Annelie Sundström0551-362 24annelie.sundstrom@gullspang.se
Biståndshandläggare, Ingela Larsson0551-361 19ingela.larsson@gullspang.se