Idag presenterade Svenskt Näringsliv resultatet av 2026 års enkät om det lokala företagsklimatet. Vi i Gullspångs kommun fortsätter att stärka vårt företagsklimat och klättrar ytterligare 21 placeringar till plats 55 i den nationella rankingen. Efter förra årets stora lyft visar årets resultat att vårt långsiktiga arbete tillsammans med näringslivet ger tydliga resultat.
I årets undersökning har 79 av våra företagare deltagit. Resultatet visar en fortsatt positiv utveckling där vi får högre betyg i 9 av 13 enkätfrågor. Två områden är oförändrade och två visar en marginell nedgång. Störst förbättring ser vi inom skolans samarbete med lokala företag, det sammanfattande omdöme, kommunpolitikernas attityder till företagande och tillgång till relevant kompetens. Viss nedgången syns inom bland annat området upphandling.
Vårt sammanfattande omdöme – den viktigaste faktorn i rankingen – uppgår i år till 4,18, vilket är klart högre än rikssnittet på 3,53.
"Det är väldigt glädjande att se att vår positiva utveckling fortsätter. Jag vill rikta ett stort tack till våra lokala företagare som engagerar sig och delar sina erfarenheter – det är deras delaktighet och driv som gör den här utvecklingen möjlig. Tillsammans, företagare, medarbetare och politiker, har vi byggt en stark grund för ett ännu bättre företagsklimat i Gullspång", säger Mats Öman, kommundirektör.
I årets undersökning har totalt 31 541 företagare i landet tyckt till om företagsklimatet i sin kommun. I Skaraborg förbättrar 8 av 15 kommuner sina resultat, vilket visar att vi är en del av en bred positiv utveckling i regionen.