Trygghetslarm

Trygghetslarm är till för att skapa trygghet för dig och dina anhöriga. Det är en tjänst som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Larmet är till för att skapa trygghet för dig i ditt hem och används om du blivit hastigt sjuk, har fallit omkull eller behöver ha hjälp av någon annan anledning.

Trygghetslarmets funktion

När du trycker på din larmknapp kommer du i kontakt med larmcentralen. Personalen på larmcentralen tar emot ditt larm och frågar vad som har hänt. Om du behöver hjälp ringer de till hemvårdspersonalen i ditt område. Personalen kommer hem till dig så snart de kan.

Installation

Trygghetslarm installeras av kommunens utvalda personer. Larmapparaten kopplas till ett eluttag. Du blir meddelad i tid när installationen ska ske.

Hur man ansöker om trygghetslarm

Du som är över 67 år kan ansöka om att få ett trygghetslarm. Skriv ut, fyll i och skicka blanketten, som finns i informationslisten till höger, till ansvarig planerare (se Relaterad information).

Du som inte har fyllt 67 år har också möjlighet att ansöka om att få ett trygghetslarm, men då måste du kontakta biståndshandläggare för att få ett biståndsbeslut (se Relaterad information).

Vad kostar trygghetslarm

Avgiften för trygghetslarm är 370 kronor per månad.

Sidan senast uppdaterad:

Relaterad information

Kontakt

Pia Bertilsson
Samordnare Gullspång
Telefon: 0551- 362 39
E- post: Pia Bertilsson

Michael Strid
Samordnare Hova
Telefon: 0506-362 14
E-post: Michael Strid

Annelie Sundström
Biståndshandläggare
Telefon: 0554-362 24
E-post: Annelie Sundström

Maria Myrén
Biståndshandläggare
Telefon: 0551-360 88
E-post: Maria Myrén

Ansvarig nämnd

Vård- och omsorgsnämnden

Dokument

Ansökningsblankett Word, 55.4 kB.