Trygghetslarm

Trygghetslarm är till för att skapa trygghet för dig och dina anhöriga. Det är en tjänst som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Larmet är till för att skapa trygghet för dig i ditt hem och används om du blivit hastigt sjuk, har fallit omkull eller behöver ha hjälp av någon annan anledning.

Trygghetslarmets funktion

När du trycker på din larmknapp kommer du i kontakt med larmcentralen. Personalen på larmcentralen tar emot ditt larm och frågar vad som har hänt. Om du behöver hjälp ringer de till hemvårdspersonalen i ditt område. Personalen kommer hem till dig så snart de kan.

Installation

Trygghetslarm installeras av kommunens utvalda personer. Larmapparaten kopplas till ett eluttag. Du blir meddelad i tid när installationen ska ske.

Hur man ansöker om trygghetslarm

Du som är över 67 år kan ansöka om att få ett trygghetslarm. Skriv ut, fyll i och skicka blanketten, som finns i informationslisten till höger, till ansvarig enhetschef.

Vad kostar trygghetslarm

Avgiften för trygghetslarm är 325 kronor per månad.

Sidan senast uppdaterad:

Relaterad information

Kontakt

Malin Karlsson
Enhetschef Hemvården Gullspång
Telefon: 0551- 360 90
E- post: Malin Karlsson

Markus Åsberg
Enhetschef Hemvården Hova
Telefon: 0506-363 54
E- post: Markus Åsberg

Ansvarig nämnd

Vård- och omsorgsnämnden

Dokument

Ansökningsblankett Pdf, 416.8 kB.