Aktuell covidinformation vecka 50

Gullspångs kommun ska verka för att minska risken för smittspridning och skydda riskgrupper genom att följa nationella och regionala myndigheters rekommendationer.

Smittläget i regionen är stabil på samma nivå som föregående vecka. Det är färre nya fall i Skaraborg och i Gullspångs kommun rapporterades inget nytt fall v.48.
Inom vård och omsorg följs regionala rutiner och rekommendationer. Det aktuella smittläget i regionen påverkar hur vi förhåller inom våra verksamheter. I det vårdtagarnära arbetet används sedan en längre tid munskydd för att minimera smittspridning och från förra veckan så används även munskydd mellan personal i våra lokaler där verksamhet för vård och omsorg bedrivs. För besökande finns munskydd till hands.
På kommunens skolor väntas luciafiranden och julavslutningar, dessa hålls endast för elever och man är noga med att hålla avstånd och följer folkhälsomyndighetens riktlinjer. Den 14 december erbjuds vaccinationsdos 2 för elever från 12 år.