Kraftig ökning av konstaterade covid-19 fall i vår kommun

Antalet covid-19 fall i Gullspångs kommun var 29 stycken under vecka 1, jämfört med 10 fall veckan innan. Det innebär att vi nu har en hög smittspridning och att det nu är viktigare än någonsin att följa rekommendationerna. Alla måste hjälpas åt och ta ansvar för att minska smittan.

Minska smittspridning

För att minska smittspridning av virus gäller följande rekommendationer:

• Stanna hemma om du är sjuk eller har symtom som snuva, hosta eller feber (även vid lindriga symtom).
  • Tvätta händerna ofta och noga med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.
  • Undvik att röra vid ansiktet eller ögon samt undvik nära kontakt med sjuka människor. Hosta och nys i armvecket eller i en pappersnäsduk för att hindra smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer.
  • Undvik besök på sjukhus och avstå besök helt om du har luftvägssymtom.
  • Undvik onödiga resor. Tänk igenom om resan verkligen är nödvändig.
  • Avstå från att vistas i inomhusmiljöer där människor samlas som butiker, köpcentrum, restauranger och gym, med undantag för nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek. Handla gärna på tider där det är färre personer i omlopp.

Statistik vecka för vecka från Smittskydd Västra Götaland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Folkhälsomyndighetens information om Coronaviruset Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Folkhälsomyndighetens information om covid-19 på olika språk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Information om coronaviruset skrivet på Lättläst
Lättläst om corona Krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Information om corona på teckenspråk
Teckenspråktolkad information om coronaviruset krisinformation.se Länk till annan webbplats.