Hjälp till att minska langning av alkohol
Nej är det finaste svaret du kan ge när du får frågan om att köpa ut.
6 av 10 unga vuxna anger att de köper ut ”av omtanke” för att de inte vill att den de bryr sig om ska råka illa ut på grund av alkohol. Omtanken blir felriktad och man underskattar vikten av ett nej, eftersom många hade avstått alkohol om de inte fick det från någon de känner.
En undersökning från Centralförbundet för Alkohol och Narkotikaupplysning (CAN) visar att varannan 16-åring skulle avstå från att skaffa alkohol om de får ett nej från någon de känner.
Föräldrar, äldre syskon eller kompisar har en viktig roll i att minska langningen av alkohol. Hjälp till att sprida budskapet om vikten av att säga nej.
Kampanj mot langning
Nu pågår Systembolagets kampanj mot langning inför skolstart. Kampanjen syns på tv, Play-tv, Youtube och i sociala kanaler samt radioreklam. Filmerna riktar sig främst till föräldrar och vuxna med budskapet att det finaste man kan ge är ett nej när man får frågan om att köpa ut. För att nå äldre syskon och kompisar finns ett samarbete med olika influencers.
Sidan senast uppdaterad: